Ung Ton – Kammarmusik med träblås i centrum!

Ansgarskyrkan, Linköping - 22 oktober kl. 18:00

Ung Ton

Här får unga lokala musikstuderande från folkhögskolor och gymnasiets estet-program möta klarinettisten Emil Jonason i en mästarklass, och som avslutning ge oss denna konsert.

Klarinettisten Emil Jonason, född 1983, har i internationell press beskrivits som den som ”höjer ribban för vad som kan förväntas av en klarinett”, ”har en aura av Rockstjärna” och är en ”magiker som använder sitt instrument som en silverkula som överskrider klassiska normer”. Han började studera vid Kungliga Musikhögskolan som 17-åring och sedan har karriären gått spikrakt uppåt. Emil har framträtt som solist med en mängd orkestrar, både i Sverige och utomlands. 2009 utsågs han till en av European Concert Hall Organizations ”Nya stjärnskott” och blev därmed inbjuden att spela på många prestigefulla scener i Europa. 2012 blev han känd över hela världen när han var solist vid prisutdelningen under Nobelprisceremonin. 2013 uruppförde han Christian Lindbergs klarinettkonsert The Erratic Dreams of Mr Grönstedt tillsammans med Göteborgs Symfoniorkester och en ny era i klarinettens musikhistoria var född.

Fritt inträde för alla och inga biljetter!