Diabellivariationer Då och Nu

Wallenbergsalen, Östergötlands museum - 15 oktober kl. 16:30

TonArt

Mats Jansson – piano

Mats Jansson fick sin pianistiska skolning av Marianne Jacobs i Stockholm och professor Robert Riefling i Oslo. Efter gymnasiet studerade han för professor Hans Leygraf vid musikhögskolorna i Hannover, Salzburg och Berlin. Sedan vinsten i den internationella Viottitävlingen för pianister i Vercelli, Italien 1987 har han konserterat runt om i Europa, i USA och i Japan som solist, kammarmusiker, ackompanjatör och tillsammans med sin hustru pianisten Yoriko Asahara som pianoduon Par i Piano. Han har gjort ett flertal inspelningar på skiva och för radio och var initiativtagare till och konstnärlig ledare för Norrköpings kammarmusikförening under tjugofem år. Mats Jansson undervisar piano och kammarmusik på Musikhögskolan vid Örebro universitet som lektor i musikalisk gestaltning.

Vi kommer att få höra Beethovens Diabellivariationer – ”33 Veränderungen über einen Walzer”, op 120. Verket sammanfattar allt vad geniet, virtuosen och nytänkaren Beethoven står för än idag, och som den legendariske tyske dirigenten Hans von Bülow en gång beskrev som ”Det Beethovenska geniets mikrokosmos”. Som pricken över i, kommer Mats Jansson att framföra sin beställning till 18 svenska komponister på lika många nykomponerade variationer av valsen!

Ladda ner programblad för konserten.