Tre underbarn av sin tid

Wallenbergsalen, Östergötlands museum - 10 november kl. 16:30

TonArt

Nils-Erik Sparf – violin
Erik Wahlgren – cello
Mats Jansson – piano

Nils-Erik Sparf tog solistdiplomexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1971. Han har varit konsertmästare i Kungliga Hovkapellet, i Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm samt i Uppsala Kammarsolister och Uppsala Kammarorkester. Han är även primarie i Drottningholms Barockensemble. Nils- Erik Sparf är verksam som solist och kammarmusiker över hela världen och finns representerad på ett stort antal inspelningar. Han har erhållit flera utmärkelser och är sedan 1992 ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Erik Wahlgren har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, vid Sibeliusakademin i Helsingfors och vid Edsbergs Musikinstitut. Erik gästar regelbundet festivaler och konsertserier i Sverige och utomlands och har som solist framträtt med olika orkestrar. Han spelar gärna barockcello, bland annat i egna gruppen Ensemble Klärobskyr och Drottningholms barockensemble. Han är medlem i Vamlingbokvartetten och solocellist i Kungliga Hovkapellet. Mats Jansson är en aktiv kammarmusiker och ackompanjatör och har bl.a. framfört cykler med Beethovens samtliga violin- och cellosonater samt Brahms, Prokofjevs och Sjostakovitjs kompletta kammarmusik med piano. Säsongen 2023/2024 beställde han nya variationer på Anton Diabellis lilla valstema från utvalda kompositörer i Sverige och fick in 18 st (!) nya variationer som han själv framförde vid ett antal soloframträdanden, tillsammans med Beethovens ”33 Veränderungen über einen Walzer” på samma tema. Ett av dessa framträdanden arrangerades av vår egen kammarmusikförening i Wallenbergsalen.

Mats Jansson undervisar piano och kammarmusik på Musikhögskolan vid Örebro universitet som lektor i musikalisk gestaltning.

De tre underbarnen som vi får höra musik av är Wolfgang Amadeus Mozart, Erich Korngold och Lili Boulanger.

Konsertlängden är ca 2 timmar inklusive paus där fika ingår i priset.

Biljetter förköps från Tickster, men säljs även vid entrén en timme före konserten, då med kontant betalning, kort eller Swish.