Ung Ton – Stort Brass

S:t Lars kyrka, Linköping - 20 januari kl. 15:00

Ung Ton

Här får unga lokala musikstuderande från folkhögskolor och gymnasiets estet program i ensemble möta trombonisten Jonas Bylund, och som avslutning ge oss denna konsert. Fritt inträde för alla och inga biljetter!

Jonas Bylund, född 1963, studerade vid Kungliga Musikhögskolan 1982–89 och blev därefter alternerande solotrombonist i Oslofilharmonien och senare solotrombonist i Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm. Han har även varit solotrombonist i Bamberger Symphoniker, Tyskland. 1988 vann Jonas första pris i CIEM Geneve och vann året därpå även ARD-Wettbewerb i München. Jonas är medlem av Stockholm Chamber Brass, en av världens ledande brassensembler. Han är professor i trombon och kammarmusik vid Hochschule für Musik, Theater und Medien i Hannover och vid Norges Musikhögskola i Oslo. Flera av hans tidigare studenter har jobb i ledande symfoniorkestrar runt om i världen. Båda hans klasser i Hannover och Oslo har vunnit International Trombone Association Emory Remington Trombone Choir Competition. Jonas är också aktiv som dirigent och har varit gästdirigent för ett flertal brassensembler. 2022 tilldelades han Niell Humfeld Award for Excellence in Trombone Teaching från International Trombone Association.

Fritt inträde för alla och inga biljetter!