Svenska romanser

TonArt

Johanna Rudström – mezzosopran
David Huang – piano

Johanna Rudström tog sin examen från Operahögskolan i Stockholm under våren 2014. Hon har även studerat vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och vid Musikhögskolan i Malmö. Sommaren 2013 medverkade hon i Vadstena-Akademiens uppsättning av Marie Samuelssons opera Jorun orm i öga, och 2015 i Son of Heaven av Moto Osada. De senaste åren har hon varit knuten till Kungliga Operan, där hon kunnat ses i roller som Angelina i Askungen, Olga i Eugen Onegin, Cherubino i Figaros Bröllop, Donna Elvira i Don Giovanni och ”Den okända unga kvinnan” i nyskrivna operan Medea av Daniel Börtz. Johanna medverkade 2017 i konsertanta framföranden, samt skivinspelning, av Boris Gudonov i rollen som Fjodor med Göteborgs Symfoniker under ledning Mo Nagano.

David Huang började som 11-åring studera för den kinesiske pianisten Yan Shuang i Stockholm. 2007 tog han studenten efter musikstudier vid Södra Latins gymnasium för Ann-Sofi Klingberg, och 2010 tog han sin kandidatexamen för professor Stefan Bojsten vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Sin masterexamen tog han senare för Jiri Hlinka och Håvard Gimse vid Barratt Dues musikinstitut i Oslo. Han fick sitt solistdiplom 2015 vid Edsbergs slott för professor Mats Widlund. Sedan 2009 är han medlem i kammarensemblen Sveriges Unga Kammarsolister. David Huang framträder som solist, kammarmusiker och med orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker och Gävle Symfoniorkester.

Konsertlängden är ca 90 minuter inklusive paus där fika ingår i priset.

Biljetter förköps från Tickster, men säljs även vid entrén en timme före konserten, då med kontant betalning, kort eller Swish.